Skidutflykt i Hassela 1910..

I vår är det dags för utställning vi fotograferar vintage/retro runt om i vackra Nordanstig fotografierna kommer dels att ställas ut men även samlas i en kalender som år bra att boka redan nu!
 
 
Vi startade idag med Hassela och 1910 tal!
Själva fotot som kommer att ställas ut får ni se i maj men några av de resterande fotona bjuder jag på idag samt en liten snabb genomgång om hur du skaffar 1910 tals frisyr!
 
 
Modell idag var vackra och mycket trevliga Therese Säll och vi fotograferade vid hembygdsgården i Hassela.
 
 
Therese har en dräkt från 1800 talet, ett par skidor från ca 1900.
Tyvärr fick vi fuska lite med pjäxorna och ta ett par från tidigt 50 tal...
 
 
Skidorna gick förvånadsvärt bra att åka på och jag blev så nöjd med fotona från idag,
sååå vackra allt från miljö till kläder/styling och modell.
 
 
Vi hade verkligen super tur med vädret och jag längtar så tills vi ska fotografera nästa foto av de 13 planerade.
 
 
Måste bara dela med mig av ett foto i färg med, för visst är det en härlig färgskala?
 
 
Nu ska jag försöka att enkelt förklara hur du skaffar en uppsättning som passar tiden.
Fotografen som skulle fota steg för steg valde att smaska gott fikabröd istället så jag får använda orden istället för bilder...
 
Det är ett stort plus om du har hår som är längre än till axeln precis som Therese har, däremot att det inte att rekomendera en uppklippt frisyr som tyvärr Therese har men det går även om det blir liiite trixigare.
 
1: Dela håret i tre delar
Del 1 ska vara ca 8 cm bred dra med kammen från öra till öra och samla håret i en tofs så det kommer ur vägen.
Dela upp resterande hår på samma sätt, i ca 8 cm breda delar, sätt upp nackhåren i en tofs så det kommer ur vägen.
 
2: Sätt upp hår
Börja med att sätta ihop håret på mitten i en knut, jag valde att göra en fläta som jag virade ihop och fäste med hårnålar.
Släpp sedan ut den främre delen av håret, ta små stycken av håret som du tuperar ner mot hårbotten
sedan rullar du håret på dina fingrar in mot knuten du gjort mitt på huvudet.
Fäst rullen med hårnålar, spreja om håret som i detta fall är nytvättat annars glider hårrullen lätt ur.
 
Gör sedan exakt samma sak med nackhåret!
 
3. Finlir
När du fått upp hela håret så kan du försiktigt "lappa ihop" luckor mellan dina rundlar av hår, detta gör du genom att fästa hårnålar på insidan av dem så de hålls ihop.
 
Sedan var det klart!
 
 
TIPS!
Har du tunt hår så kan du använda papper eller dyl som du rullar upp håret på för att få mer volym!
Förr i tiden sparade man ibland på sitt egna hår som fastnat i borsten, detta hår formade man till små kuddar och använde som fyllning i sina hårrundlar.
Miljövänligt minsann dock tveksamt om jag vill spara på mitt hår..
 
 
Jag valde att idag ha min modell helt osminkad då jag använder min farmors släkt som inspiration för samtliga foton, de bodde i här i kommunen och foton på dem ger en god idé om hur personer här i bygden såg ut vid den tid jag vill gestalta.
För det är ju så att en tids mode och trender kan skilja sig markant beroende på vart du bor.
 
Nu längtar jag tills det blir dags för nästa foto i vår kommande utställning,
håller på för fullt med skapande av plagg samt ihopsättande av outfits.
Vill inte skryta men min 50tals styling är superb ;)
 
Håll utkik och ha en underbar påsk!
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Anita

Helt underbara bilder , så vackra !

Svar: Tack :)
Nostalgifotografen

2016-03-24 @ 19:46:17
Postat av: Moa

Jättefin bilder, och bra beskrivning på frisyren!

Svar: Tack :)
Nostalgifotografen

2016-03-24 @ 22:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: