16 December "Hår som Anne"

16 DECEMBER
 
Det finns nog ingen tv serie jag älskat/älskar mer än Anne på Grönkulla, åh vad jag var kär i Gilbert Blythe!
Min farmor och jag läste böckerna ihop och vi såg serien ihop många gånger..
Min farmor var löjligt lik Anne som ung men även Marilla vilket ledde till många skratt,
själv är jag ju inte alls lika envis och tvär .... ;)
 
Hursom serien bjöd på så mycket mer än bara en fantastisk historia den bjöd på kostym och frisyrer som fick en 9 årig vintage nörd ( ja redan då..) att dregla!
 
Så för att hylla farmor visar jag idag en balfrisyr som självaste Anne hade kunnat bära,
super enkel, snabb och sååå snygg!
 
 
Min modell har haft flätor och fått ett härligt lockigt hår som jag kammar igenom.
 
 
Dela sedan håret i två delar, den övre ska gå i en linje från öra till öra.
Fäst resten i en svans så länge.
 
 
Nu ska du skapa den stora höga luggen, den jag har gjort är inte lika hög som en "Gibson girl" hade haft den på 1910 talet valde att göra en variant som passar något bättre in i vår tid.
 
Finns flera sätt att skapa luggen på, har man som denna modell väldigt mycket och tjockt hår så räcker det att tupera håret och sedan forma en gigantisk lugg som du fäster med hårnålar i botten.
 
Har du tunnare hår så kan du använda en hårdonut, en strumpa.. det du har tillhands helt enkelt för att "fylla" upp din lugg så den får rätt volym och höjd.
 
Vill du göra som på den gamla goda tiden så spar du helt enkelt ditt egna hår från hårborsten och gör egna hårdonuts av ditt hår. Låter lite äckligt MEN de är miljövänliga OCH har just din hårfärg. Så värt ett försök ;)
 
 
Nu till baksidan, tyvärr kunde jag inte visa hur jag gör då jag måste fota själv men jag hoppas ni ska förstå ändå :)
Släpp ut håret du haft i en svans men håll kvar det som om du skulle sätta upp just en hästsvans.
Snurra svansen och dra den upp på huvudet mot luggen, fäst med hårnålar.
Sista delen av svansen drar du sedan på samma sätt ner mot nacken.
På så sätt skapas två paralella flätor.
 
 
Fäst ordentligt med hårnålar längs kanterna som på bilden.
 
 
Sedan kan du dekorera med en vacker julblomma eller dylikt, en del vill ha blomman vid ansiktet, jag valde att sätta den bak då modellen inte gillar att ha saker i ansiktet.
Ju längre hår du har ju häftigare blir knuten där bak!
 
 
Detta tog mig max 15 min att göra, det är så enkelt men riktigt snyggt!
Nu skulle man bara haft den  där underbara klänningen Anne på grönkulla hade på sin julbal..
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: