Så gör jag!

Idag ska jag återigen svara på en läsar fundering eller rättare sagt motbevisa hennes påståenden ;)
 
"Jag har samma strl som du säger dig ha men jag ser aldrig bra ut på bild,
tror inte att du är så tjock som du säger.
Vi riktiga tjockisar kan inte se bra ut på bild, varken som pinups eller oss själva!"
 
Så löd delar av meddelandet jag fått,
först och främst tycker jag att det är fruktansvärt tråkigt att du känner så inför din egna kropp!
Jag är helt övertygad om att du har fel,
när det gäller mig så har jag definitivt den strl jag tidigare uppgett alltså 44-52 beroende på plagg, material och modell på plagg.
Du tvivlade också på att min rumpa är så väl tilltagen som jag uppgett så bild bevis kommer här ;) :
 
 
Jag tror att jag kan upplevas som mindre än jag är på grund av två saker,
 
1: Självkänsla jag har efter många år av självförakt och försök att gömma mig insett att jag DUGER.
Jag älskar och blir älskad, jag ger och jag får, jag kan och jag vågar utmana mig själv.
Att jag är tjock är sant men det är inte min storlek som definerar vem jag är eller avgör om jag är bättre eller sämre än någon annan det är det mina HANDLINGAR som gör!
Jag skäms inte för mig själv utan sträcker på mig.
Har tidigare fått frågan hur jag kan stå bredvid min vän Elena på scenen hon som är så lång och smal,
och svaret är lika självklart som frågan är dum.
För att vi har så kul ihop och hon lockar fram så många bra sidor hos mig, mitt självförtroende stärks och jag har vågat mig på att göra saker jag aldrig trott jag skulle göra offentligt.
Att hon råkar vara skit snygg är bara ett plus!
 
2. Kunskap jag vet hur jag ska på bästa sätt framhäva det jag vill visa!
Följande foton visar hur jag jobbar när min kropp skall fotas.
Jag har valt en outfit som inte på något vis är smickrande för min kroppsform för att ge mig själv en riktig utmaning!
Ett mycket tight linne nerstoppat i en ursnygg 70tals kjol i fast tyg och till detta en poncho.
 
 
Här ser ni tydligt ett av mina stora problem,
kjolen hakar upp sig på rumpan och blir ALLTID mycket kortare bak än fram.
Det syns förstås inte om man fotas framifrån men ser du mig i verkliga livet är det ju svårt att dölja det ;)
Därför har jag oftast kjolar i mer följsamma material då kan man dra upp den lite mer framtill och dra ner den lite baktill för att jämna till det.
Har jag klänning så ser jag till att den är en storlek större än jag egentligen har, då släpper kjolen kroppen och problemet försvinner. Jag har nästan uteslutande ärmlösa klänningar då jag gärna vill markera min midja (vilket är svårt när man har valt en för stor klänning) detta gör jag genom att ha en jacka, kofta eller bolero som ALLTID är en storlek för liten.
 
 
När man har en kjol som går över knäna är det väldigt viktigt hur man placerar benen,
jag är lätt kobent vilket förstärks enormt på bild 1 .
På bild 2 ser det bättre ut.
 
 
På bild 1 trollar vi bort några kilon genom att fota mig underifrån, jag sträker upp mig och ser starkare och slankare ut än på bild 2!
Där fotas jag uppifrån och byst och mage blir liksom ett, jag blir formlös och min överkropp upplevs som mycket större då mina ben är det som hamnar längst ifrån kameran och alltså blir minst..
 
 
Sitta i fast kjol på liten pinnstol... Inte helt problemfritt, en fast tight kjol som denna i combo med ett mjukt linne ger automatiskt valkar när man har lite extra hull och sätter sig ner.
(Detta händer de allra flesta oavsett storlek som inte har en super vältränad mage, men i mitt fall blir valkarna förstås mycket större än på en tjej med strl 40).
På bild 1 sträker jag på mig så gott det går men ALLT jag inte vill visa syns.
På bild 2 sitter jag i en mycket bättre pose, jag har lagt vikten på benen istället för på baken som på bild 1.
Detta gör att jag kan resa upp mig på ett mycket bättre sätt, benen blir spända vilket gör att de får bättre form och då jag valt att vända kroppen bort från kameran syns inte längre de där envisa valkarna som jag inte vill visa upp.
 
 
Att lite casual krypa ihop i en fåtölj är en position som passar många, dock inte mig.
När man fyller ut fåtöljen blir det liksom inte lika casual och snyggt..
Som ni ser tydligt på bild 1, nej ska jag fotas casual i fåtölj får jag ställa mig på knä och luta mig över ryggstödet.
Då känner i alla fall jag mig betydligt mer avslappnad och bekväm.
 
 
Jag hoppas verkligen att du som skriver förstår att det inte handlar om att dölja det man är mindre nöjd med, utan våra fotograferingar handlar om att ta fram det man är nöjd med!
I mitt fall så har jag inga större problem med min kropp, men självklart ser jag till att jag och mina kunder fotas på ett sätt som gör oss rättvisa.
Då behövs ingen retusch eller massor med makeup för att du ska känna dig nöjd med dig själv :)


Kommentarer
Postat av: Syster

Så bra inlägg! ! Go girl ! Du är en förebild även om jag som din sis är partisk 😊

Svar: Love you to 😘
Nostalgifotografen

2016-03-04 @ 21:55:27
Postat av: Tesse

Super inlägg 😀 💖

Svar:
Nostalgifotografen

2016-03-05 @ 00:12:19
Postat av: Marielle

Wow..Ja man är ju sin största kritiker. En annan har olika dagar när man gillar sin kropp och inte. du är verkligen en förebild. Och jättevackra bilder som vanligt. Jättefina på Therese i den blå klänningen 👌

2016-03-07 @ 18:46:17
Postat av: Marielle

Wow..Ja man är ju sin största kritiker. En annan har olika dagar när man gillar sin kropp och inte. du är verkligen en förebild. Och jättevackra bilder som vanligt. Jättefina på Therese i den blå klänningen 👌

2016-03-07 @ 18:46:18
Postat av: Marielle

Wow..Ja man är ju sin största kritiker. En annan har olika dagar när man gillar sin kropp och inte. du är verkligen en förebild. Och jättevackra bilder som vanligt. Jättefina på Therese i den blå klänningen 👌

Svar: Tack 😚
Nostalgifotografen

2016-03-07 @ 18:46:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: