Mitt Gnarp

Igår kväll postade jag en bild på instagram som föreställde ett
collage från ett hus vi fotat åt Svensk Fastighetsförmedling i Hudiksvall.
Efter en stund hörde den förste av sig, vart ligger detta fantastiska hus?
Gnarp svarade jag och får en djup suck tillbaka.
Gnarp... vad synd.
Det visade sig att denna person sökt info via sociala medier om
orter i Hudiksvall/Nordanstig och den bild som målades upp om
Gnarp var allt annat än positiv...


Vi som bor här i Gnarp måste värna om vår hembygd.
Här har vi en person som inte ens satt sin fot i Gnarp som redan dömt
ut vår by,
här finns ligister,
skolan är usel,
det är bara förstörelse,
hundar springer okopplade
och då har vi inte ens kommit in på kattfrågan..

Det som denna person beskriver är den bild hon fått när hon besökt bla
grupper om Gnarp på fb..

Är bilden sann?
NEJ det tycker jag inte!

Jag bodde och jobbade tidigare i vår huvudstad men när jag fick barn
ville jag komma hem igen, dels för att vara nära släkten men
kanske främst för att jag tycker att Gnarp är ett bra ställe att
växa upp på.

Så här ser jag på MIN hembygd!
 
 
 
Gnarp ligger perfekt intill E4:an mitt emellan Hudiksvall och Sundsvall
personligen tycker jag att Sundsvall är en underbar stad som har allt
jag behöver, och dit tar jag mig via bil, buss eller tåg!
Tar ca 40 min för mig vilket är helt ok,

Vi ligger längs kusten vilket innebär att vart du än befinner dig så
är det aldrig långt till en strand, och vi har fina stränder.
Sörfjärden till exempel erbjuder 2 km fin sandstrand!!
 
 

Sjöar med badplatser finns det också gott om,
visst en del har (precis som i övriga landet) råkat ut för nedskräpning
men de allra flesta är superfina och barnvänliga!

Vi har gott om fiskevatten,
och som jag upplever det engagerade och aktiva personer som
månar om våra vatten.
 
 

Vi har nära till underbar natur,
vandringsleder, fäbodvallar, djupa skogar..
Ön Gran är tex en underbar liten oas, ett naturreservat som bjuder
på en mycket vacker natur.
Vettberget är även det väl värt ett besök tycker jag!
Och detta var bara ett liiiitet smakprov på vad min hembygd har
att bjuda på!
 
 
Skolan i Gnarp är liten och möjligheterna att besöka museum
och dyl är förstås mindre än i en stor stad,
MEN det finns ju annat som är viktigt med.
Hade besök av en av barnens kusiner som går på en stor skola i
Helsingborg och han var så facinerad av att alla i personalen
hejade och pratade med eleverna.
Att min son visste vad städerskan hette och att mattanterna
frågade om hur elevernas dag varit så långt i matsalen.
På hans skola kände man de lärare man hade och de elever man gick med
medans min son glatt hejade på sin gamla dagisfröken som fortfarande
minns hans namn och undrar hur han hade det uppe på storskolan!
 
 
Det ger en stor trygghet för barnen att ha många vuxna att vända sig till
om man gjort sig illa eller behöver hjälp.
Vi har turen i Gnarp att ha väldigt duktiga och engagerade
pedagoger,som ser och bryr sig om eleverna.

Nu har vi faktiskt 2 skolor i Gnarp har tyvärr ingen personlig
erfarenhet av Hosianna skolan men vet att de som har barn där är nöjda.
 
 
Engagerad människor finns det gott om i allmänhet,
vi har många föreningar som arbetar för ett aktivt Gnarp.
Vår hembygdsgård är ett exempel,
välskött och vacker något vi ska vara stolta över har besökt många
hembygdsgårdar men få är så fina som vår.

Vill du idrotta finns alla möjligheter här,
Gymmix, pingis, ridklubben, hockey, handboll m.m
Många av aktiviteterna kan du utföra i Gnarpsviljan vår idrottshall
som de flesta gnarpsbor varit med att bygga på ett eller annat vis.
Vi har 2 gym Axis Rehab & Fitnesshouse.
Vi har tennisbanor, eljusspår där du sommartid kan vandra/springa och vintertid
åka skidor. Golfbanan håller hög klass och vi har till och med en schakklubb!
 
 

Kultur finns det gott om:
En aktiv kyrkokör som varje år bjuder på julkonsert kvällen före julafton
ett måste för de flesta gnarpsborna!
NKC bjuder varje december på julbord med fantastisk julshow som
underhållning.
Vi har flera band bla The Strange People ;) som i år bjuder på nyårsbal som ni inte får missa!!
Kulturstjärnan som då och då bjuder på Artister som The Animals,
Louise Hoffsten, Blå Blues och nu närmast Bygdens barn med bla Py Bäckman.
Sommar tid bjuder Cafe Skäret inte bara på fantastiskt fika utan även
underhållning av högklass m.m..
 
 

Vi har en mängd företagare som erbjuder allt mellan himmel och jord,
Hunddagis, bilverkstsäder, super goda chokladpraliner, tyger,
frisörer, elektriker, bensinmackar, Trappfabrik... och så en
fotograf som jag hört är mycket duktig ;)
 
 

TÄNK OM
Vi skulle lägga vårt fokus på att lyfta fram alla dessa fantastiska
möjligheter och rikedomar vår bygd har istället för att ständigt
lyfta det negativa?
ALLA platser har ungdomar som buskör,
hundar som springer lösa,
grininga och missunsamma personer,
det förstörs och skräpas ner på andra platser med.
DET är inte unikt för Gnarp!
 
 

Kan vi inte försöka att istället visa det som faktiskt är unikt för
vår bygd?
Vara stolta och ta hand om det som vi har runt oss?
OM någon anordnar något, GÅ dit!
Då gör de om det och du slipper att sitta hemma på fb och gnälla om att ingen gör något!
 
 

Undrar du över hur de gamla har det?
Besök Bergesta, se med egna ögon sitt inte och anta att de vanvårdas för att
du läst om någon någonstans i landet som blivit det.
Lyft istället fram vårt fina boende,
ta en bild när personalen är ute och cyklar med någon boende,
eller gläds åt de utflykter som personalen anordnar fiske m.m
Sprid det på sociala medier!
Själv älskar jag att höra om hur kul de haft på grillkvällar
och pubaftnar etc..
 
 

Är du orolig för hur det är i skolan?
Kontakta dem, sök efter information anta inte och skriv
en massa elände som du inte kan styrka.
 
 

Visst finns det massor att ta itu med här,
kan ge en lång lista på det med men jag tror att om vi
börjar känna stolthet för vår bygd så är mycket vunnet.
Ställ dig frågan vill vi ha inflyttning?
Barn som fyller skolan så att vi får ha den kvar?
I så fall hur gör vi Gnarp mer inbjudande?
 
 
Jag blir så ledsen när jag få höra kommentarer som den imorse och tyvärr händer det då och då..
Jag trivs bra här i Haddäng som ligger en liten bit utanför Gnarp,
jag skulle inte vilja bo någon annanstans, jag har nära till skogen, havet och stan.
Jag har fina vänner här och det är tyst och mörkt när jag ska sova vilket jag värdesätter ;)

Jag gör mitt bästa genom att locka hit kunder och låta dem
fotas i vår vackra miljö och sprida dessa på sociala medier.
Samtliga foton är från mitt instagram konto
och samtliga foton är tagna i Gnarp!
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Tesse

Så sant 😀

2016-09-11 @ 17:37:29
Postat av: Tesse

Så sant 😀

2016-09-11 @ 17:37:31
Postat av: Terese Mattsson

👌👍

2016-09-12 @ 03:09:22
Postat av: Anonym

Bra skrivet 👍

Svar: Tack! :)
Nostalgifotografen

2016-09-15 @ 17:18:08
Postat av: Anonym

Bra skrivet 👍

2016-09-15 @ 17:18:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: