5 December "Glögg som på mormorsmors tid"

5 DECEMBER
 
Jag älskar glögg och de senaste åren har jag faktiskt kokat min egen då jag tycker att den blir godare så jag är alltid på jakt efter nya recept.
Förra året bjöd jag på "Historieätar glöggmys"
för att välja vilket år vi skulle besöka drog jag på måfå en av alla mina vintage tidningar och den visade sig vara från 1933.
Alltså fick endast recept, samtalsämnen etc.. vara tagna från 1930 talet.
 
Glöggen jag bjöd på var faktiskt riktigt god så i år bjuder jag på receptet!
Som vanligt är det lite klurigt att förstå vilka grader och tider som menas ;)
 
 
Skriver ut receptet här med ifall det är svårt att läsa.
 
3/4 liter vatten
6 kardemummor
1 bit kanel
50 gram russin
2 nejlikor
2 bitter & 2 söt mandlar
1 litet pomeransskal
lingon eller svartvinbärssaft

Vatten och kryddor kokas över sakta eld
med lock på grytan. När vattnet fått lagom smak
silas kryddorna bort.
Avkoket blandas med saft och vatten.
Glöggen kokas upp och är färdig att servera.
Vill man att glöggen skall verka mer värmande
tillsättes strax innan servering litet rödvin.
 
Som ni ser använder jag små kaffekoppar istället för glöggmuggar,
jag har så sällan användning för de pyttesmå kopparna dricker kaffe i mugg ;)
Så jag tar chansen när jag får den att använda någon av mina fina serviser.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: