9 December! " Lysande återbruk "

9 DECEMBER
 
Idag bjuder jag på en av mina traditioner nämligen att göra mina egna julgrupper,
ibland köper jag en liten hyacint och sätter i för doften skull men oftast använder jag det som finns i min egna skog.
Förra året gjorde jag t.ex julgrupper med mini granar som jag satt i en gammal utnött känga går utmärkt att ha inne eller som dekoration utomhus.
 
I år shoppade jag loss på Myrorna
hela 30:- landade det på ;)
 
 
Hittade en fin ljusstake och ett par ljusmanchetter
 
 
Liggunderlag som gått sönder slängs inte i detta hus, de är toppen för alla möjliga pyssel!
Här skar jag ut en botten så att min ljusstake kan fyllas och bli vattentät på en och samma gång!
 
 
För att dölja det fula grå liggunderlaget så tog jag en gammal sagobok som jag tidigare räddat på en loppis för en 5:- den är ritad i och några sidor är trasiga MEN så många av de fina bilderna har klarat sig!
Jag hittade en av mina favorit sagor från barndomen och klippte remsor som jag sedan limmade fast på insidan av staken.
Naturligtvis går det lika bra att sy fast dem om man vill undvika lim.
 
 
Jag lade ingen energi på insidan då den ändå kommer att bli täckt inom kort.
 
 
Så ut i skogen för att plocka lite fönsterlav med inslag av (skägglav tror jag den heter) & lingonris.
OBS! Plocka INTE mossa eller lavar utan markägarens tillstånd och ta lite på flera olika ställen så gör du mindre skada. I min skog har jag ett litet område där det aldrig körts med maskiner och vi gallrar försiktigt så att så liten skada som möjligt görs.
Detta gynnar förstås tillväxten av mossa och lavar och bjuder på en härlig trollsk känsla med multnande stubbar och mosstäckta stora stenar!
Hade jag inte varit så förtvivlat rädd för hästar så hade jag definitivt haft en härlig nordsvensk med mig i skogen,
just för att göra så lite skada som möjligt.
 
 
Sedan klippte jag sönder de ganska fula ljusmanchetterna och använda de delar som jag gillade som dekoration!
 
 
Färdig och riktigt nöjd, definitivt värt 1h jobb och 30:-
 
 
En fin julklapp till den som har allt..
 
 
Älskade denna saga "Jag tror jag kan, jag tror jag kan" words to live by..
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: