18 december

Gårdagens konsert HIMLEN HÄNGER STJÄRNSVART
blev den magiska kväll som jag och Mia Rydell hoppats på!
 
Från Mia, Jenny, Hanna-Karin & Elenas första ton av Frid på jord
spreds sig en känsla av värme, lugn och kärlek över Bergsjögården.
 
Alla artister gjorde fantastiska insatser och mer än en gång fick jag gåshud,
en och annan tår trillade också ska erkännas.
 
Igår var vi alla stolta Nordanstigsbor,
en enad skara som alla njöt, skrattade, dansade och togs av de stundtals starka numren.
 
Min morgon började tidigt med sms, pm och mejl från några av de över 200 pers som satt i publiken,
jag blir alldeles varm av alla fina ord <3
Jag kör naturligtvis nästa år igen och hoppas att Mia är på för oj vad kul vi haft!
Att människor redan nu vill vara med och sponsra känns fantastiskt!
 
Men det som känns allra bäst är att läsa pm som detta:
 
"Jag var för utvisningarna av afganska ungdomarna,
på allvar jag ville inte ha dom här.
Jag har kallat dem för hemska saker.
inatt kunde jag inte sova.
Dem är inga bidragstjuvar.
Det är barn som mina barn, som är här ensamma.
Fan när killen säger men jag saknar min mamma,
det tog.
Hans mamma är i krig och vi vill skicka honom tillbaka till det helvetet?
Fan tjejen med gitarren hade fan rätt vi dödar framtiden.
När killen sjöng I natt jag drömde på svenska då brast det.
Dem vill ju bli en del av oss, dem försöker ju.
Jag kollade på din facebok och du delade julupproret
skrev på "
(Resten av meddelandet är riktat till mig och det delar jag inte.)
 
Att ha nått fram till en person är för mig värt mer än de 12000:- vi drog in till musikhjälpen,
för även om pengar är otroligt viktigt är det vi måste jobba med allra först våra fördomar och rädslor.
Ska vi kunna mötas på ett bra sätt måste vi börja se människor som människor och sluta sortera varandra i olika fack. Jag lovar om du vågar öppna famnen får du så många fler vänner än om du håller den stängd.
Just nu är det en skrämmande stor del av världens alla barn som lever i krig, fattigdom och misär.
De kan inte gå i skolan, de får ingen utbildning, de dör framför våra ögon!
Har vänner som gillar sidor som STÄNG VÅRA GRÄNSER etc.. på fb och jag skäms.
Helt ärligt jag skäms å era vägnar,
att sitta framför fb utan att i många fall ens träffat någon nyanländ och ha mage att spy ur sig fakta från Fria tider eller andra "pålitliga" källor som sanningar är i mitt tycke förkastligt!
Ni skulle träffa de människor jag mött,
deras driv och engagemang och stora hjärtan är inspirerande.
Får jag önska något i julklapp så är det att de som är i Sverige just nu ska få stanna,
ge dem inte allt vi har att erbjuda trygghet, skola och tak över huvudet bara för att den dag de fyller 18 år rycka allt ifrån dem och skicka dem mot en i många fall extremt utsatt situation eller till och med död.
Om de killar jag jobbat med under hösten inte får stanna vet jag inte vad jag tar mig till
och tro mig när det gäller att få stanna här spelar det ingen roll att du är en fantastisk människa, musiker eller att du talar bra svenska.
Jag försöker göra det jag kan jag hopas att du vill göra detsamma,
länkar till två exempel på engagemang som fler bör stötta:
 
http://www.juluppropet.se/
 
https://www.facebook.com/vistarinteut/
 
Nu åter till konserten!
Har fått massa frågor som jag ska försöka svara på,
 
1. Den duktiga killen vid pianot heter Ehsan Yaghoobi,
han har tyvärr inte spelat in någon skiva men vill någon vänlig själ hjälpa till att ge honom den chansen kontakta mig! Jag är den första att köpa cdn :)
 
2.Tjejen som spelade piano och sjöng heter Ingrid Bergman och hon går i sjuan,
hon är mycket riktigt sjukt bra och ja det är samma tjej som var så duktig i min änglakör!
 
3.Thomas Gomes var killen som spelade alla möjliga instrument.
 
4.Killen med den otroliga rösten som sjöng I natt jag drömde heter Mohammad Ali Elmi och jag hoppas också han fortsätter med musik!
 
5.Emmely Engström har ingen skiva på G vad jag vet men vi pratade igår om att hitta på något skoj under nästa år så håll utkik!
 
6.Mia Rydell, Jenny Olofsson, Hanna-Karin Berglund & Elena Gradin har kört ihop som grupp ett bra tag nu, 1 år kanske eller 2. De har inget namn än på sin grupp och jag vet inte vad de tar för ett framträdande men jag skickar gärna kontakt uppgifter till dem :)
 
7.The Strange People heter vårt band, jag är nämligen en av tjejerna (den i klänning) vi blir jätteglada att höra att ni gillade våra framträdanden och JA vi hade gjort mashupen själva.
Går utmärkt att kontakta mig om du vill boka oss, annars har vi en fb sida :)
 
9.Tyvärr finns ingen inspelning av konserten, tar gärna emot foton och videos som ni kanske har?
Vore så kul att ha som minne.
 
10.Att spela in en cd med alla artister vore superkul men återigen så kostar det mycket pengar och vi är bara ett gäng som samlats för den goda sakens skull och för att det är så roligt med musik!
 
11. Ja det var Claes Hilding från Mellanfjärden som både sponsrat och skötte ljuset!
En hjälte :)
 
Slutligen TACK för alla fin feedback, överväldigad och så glad att ni gillade det!
Jag hade super kul och är så glad att jag kommer få fortsätta jobba med en dela av
gårdagens artister.
Vi möts och ser vad som kan skapas av oss tillsammans,
musik är ett språk vi alla talar!
 
Lite bilder från gårdagens sound check är tyvärr allt jag har att bjuda på från konserten.
 
 
Emil Elmqvist från http://www.elmqvist-entertainment.com/
som sponsrade med ljudanläggning och skötte allt under kvällen!
 
Bredvid honom syns Claes Hilding som sponsrade och skötte allt ljus, så duktiga killar!!

 
En av de fantastiska stjärnor som Dennis Östberg gjort,
de små var gjorda av mig & min dotter Jemma 50 st toarullar som förvandlades med lite lim och glitter till små magiska stjärnor.
 
Najib Begi, ordförande i Integrationsföreningen Nordanstig gjorde super god sallad till alla hungriga artister!
 
 
Local Heroes väntar på sound check.
 
 
Denna kille vilken klippa!
Lars Elverovski mest känd som trummis i The Strange People ;) Först på plats och sist att lämna, en fantastisk människa som ALLTID ställer upp, jobbar, bär grejjer, löser problem som uppstår och ALLTID med ett leende på läpparna! Så tacksam att ha vänner som honom!
 
 
Ehsan & Mohammad Ali sound checkar!
 
 


Kommentarer
Postat av: Lena Lindh

Så varm jag blir i hjärtat. En jäkla förkylning satte stopp för min medverkan som publik. Pm'etdu delar ger mej tårar på min kind. Så skönt att människor vågar visa att de faktiskt ändrat sitt synsätt. Sånt blir man glad av. Tack för att du ordnar och genomför detta evenemang. Betyder så mycket för så många, här , i världen och i framtiden.

Svar: Åh tack vad fina ord ❤ På min fb profil finns ett par filmer som är offentliga från konserten om du vill kika ( Anna-Karin Gomes heter jag där)
Nostalgifotografen

2016-12-18 @ 19:06:49
Postat av: Suss

Du vet redan vad jag tycker, i vår får vi göra nåt ihop. Det är så otroligt givande att jobba med integration, kan man göra skillnad för någon så är det värt alla timmars slit👊👊👊 du är min förebild

2016-12-18 @ 20:16:29
Postat av: Suss

Du vet redan vad jag tycker, i vår får vi göra nåt ihop. Det är så otroligt givande att jobba med integration, kan man göra skillnad för någon så är det värt alla timmars slit👊👊👊 du är min förebild

Svar:
Nostalgifotografen

2016-12-18 @ 20:16:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: