3 december " Putsa silver till jul"

3 DECEMBER
 
En hel låda fylld med gamla silver bestick fann jag för en spottstyver på loppis,
Gafflar, knivar, smörkniv, skedar, teskedar, dessert gafflar och sockertång i prima skick.
Förutom den lilla detaljen att allt var svart..
 
Jag är lite småallergisk mot kemikalier så när jag putsar använder jag sånt som jag har i skafferiet istället!
Det finns 3 saker som jag ALLTID har till hands:
BAKPULVER
ÄTTIKA
CITRON
Jag använder oftast endast dessa tre när jag städar och skurar jag golven är det såpa som gäller.
Men nu tillbaka till besticken,
 
 
3 fläckiga och mörka skedar, otroligt vackra men man känner liksom inte för att stoppa dem i munnen,
så vad göra?
Jo jag tog en aluminium skål, fyllde den med kokande vatten, någon droppe ättika i och så stoppade jag ner skedarna. Strödde lite bakpulver över dem och lät det "pysa" klart tar ca 1-2 min.
 
 
Upp med skedarna och så putsade/torkade jag av dem med en annan av mina livlinor här hemma linnehanduken! ( så mycket bättre än disktrasor och skumsvampar + att de går att tvätta om och om och om igen).
 
 
På ynka 3 min såg skedarna ut så här redo för julgröten!
 
Finns förstås 1000 olika tips om hur du bäst putsar silver men detta funkar för mig + att jag slipper få elaka kemikalier i mitt hem ;)
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: