Även små barn behöver förbättras!

I alla fall om man ska tro de tidningar som riktar sig till våra flickor..
 
För några år sedan började jag gräva lite i skönhetsstressen som råder och dess effekter,
jag fokuserade främst på barn och ungdom.
Detta har jag skrivit massor om tidigare men av olika anledningar så har mitt intresse för frågan väkts igen.
 
Först och främst var jag på jakt efter en trevlig tidning till mina syskonbarn,
detta visade sig vara ett svårare uppdrag än man kan tro..
Förutom Bamse och Kalle Anka så finns det inga tidningar för barn,
JO det gör det ju tänker du och börjar rabbla:
Prinsessan
Barbie
Monster High
Glitter
julia
Moviestar Planet
Min häst
Wendy
Pets
Cars
Robot
Star wars
Goal
Hockey
Ninjago
mfl....
 
Ja visst det finns tidningar för pojkar och det finns tidningar för flickor, men inte för barn!
Jag vill köpa en tidning till mina syskonbarn (både pojkar och flickor i åldern 2-9 år) med ett innehåll som fängslar dem, LÄR dem något av vikt eller åtminstone väcker nyfikenhet.
 
Visst kan man lära sig från dagens utbud av tidningar med,
exempelvis lär de coola monster tjejerna på Monster high barn/flickor i åldern 8-12 år hur du får mjuka läppar!
"Du ska gnugga dem med en ren, fuktig trasa i 60 sek innan du sätter på läppstift!"
Läppstift? På en 8 åring???
"du ska även ta på läppglans varje kväll innan du går och lägger dig så att läpparna är mjuka och fina på morgonen!"
Detta är inte den typ av kunskap jag vill förmedla till min lilla systerdotter..
 
Ett annat exempel finner du i senaste nr av Julia som riktar sig till flickor i samma åldrar,
här kan du bla.. lära dig att posera rätt framför kameran!
-Demi Lovato kan "händerna-i-midjan-tricket" som ger en fin markerad midja.
-Testa detta nästa gång du blir fotad (bild på Selena Gomes med benen i kors) Benen ser längre ut om du korsar dem..
Precis vad jag önskade, gör min systerdotter som än så länge är nöjd med sig själv och sin kropp lite fundersam på om/hur hon kan se bättre ut...
 
För det är ju osäkerhet som säljs,
De säger att du duger men visar hur du kan se bättre ut?
För mig går detta inte ihop.
 
VI MÅSTE FÅ VARA NÖJDA med oss själva, denna typ av tidningar har alla budskap om hur du kan bli bättre,
hur just den här hår produkten får ditt blonda hår att glänsa, hur dina läppar kan bli större, vilket solpuder som får dig att se naturlig ut ..
Men de säger inget om det som verkligen betyder något,
vem du är!
 
Kanske är detta en av anledningarna till att jag ser barn från 7 år och uppåt ta selfies med full makeup, plutandes med sina små läppar..
eller som den bild jag råkade se igår där tjejen ifråga tryckte upp sin byst mot kameran, plutade med läpparna och såg trånande in i kameran  med bildtexten
 - Tråkigt, någon social på ....
Denna tjej är 13 år gammal :(
 
Självklart är det inte tidningarnas fel att barn känner sig tvingade att ta dylika bilder och jaga likes på sociala medier, men det är en start på ett synsätt som förföljer oss under livet.
Vi (framför allt kvinnor) ska vara vackra, vi ska vara smala och vi ska vara unga.
Redan i Barbie en tidning för flickor 3-9 år lär vi oss hur vi ska klä oss rätt, måla våra naglar och räkna sminkpenslar..
Det otroligt givande pysslet i det nummer jag bläddrar i känns väldigt riktat till flickor.
SÖT DOFTASK
-Lägg dina hårsnoddar och spännen bland blommor så doftar de gott.
 
 
 
När min tjej var liten önskade hon sig två saker en egen Pegasus att rida/flyga på och att få bli She-Hulk.
Hon älskade att gulla med sina gosedjur och att boxas,
hon bytte klänningar 20 ggr om dagen och vägrade ha något annat än sina spiderman gummistövlar på fötterna.
Hon var ett helt normalt barn men när jag som förälder skulle köpa en tidning åt henne fanns det ingen som representerade henne..
Hon fick förstås välja själv och det blev ofta prinsessan eller barbie,
 
för om du ställer ett barn framför tidningshyllan, även om de inte kan läsa så vet de vilken tidning som är menad för dem.
De blå till pojkarna och de rosa till flickorna.
TÄNK OM det fanns ett alternativ på mitten?
En tidning som alla känner igen sig i?
 
För det ÄR inte bara pojkar som vill fäktas
och det ÄR inte bara flickor som vill ha klänning,
barn vill ha kul, barn vill lära sig saker och barn vill leka.
Svårare är det inte.
 
Jag har funderat mycket på det här och om inte annat så för att ge mina syskonbarn något extra så ska jag göra ett nummer av en tidning som jag hade velat köpa till dem.
Till helgen blir det fotografering med Cirkus tema, vi får se om jag delar med mig av resultatet.
 
 
Nu läser min dotter tidningen KP som riktar sig till 8-14 åriga barn/ungdomar, läste den själv och älskar den lika mycket idag.
Den innehåller det mesta som jag och min dotter vill läsa om,
senaste numret håller jag nu i min hand och där kan du läsa om:
Killars pubertet
Lära dig göra maffigaste mackan
Mordet på Olof Palme
Hur djur överlever på vintern
Samt en massa svar på läsarnas egna frågor, filmtips, om artister m.m.m.m
TÄNK OM det fanns en tidning som KP för mindre barn?
 
Blev som alltid när dessa ämnen kommer på tal lite upprörd MEN jag vill verkligen att vi alla ska få vara så som vi är, att vi ska kunna få känna att vi DUGER , vi ska kunna vara stolta och älska oss själva och kanske lägga fokus på att göra något med våra liv istället för att stå vid ett fönster i jakt på ljus med läpparna plutandes mot mobilkameran..
 
 


Kommentarer
Postat av: Tesse

Bra skrivet 😀

2016-02-21 @ 20:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: