Tankar kring TV-spel..

Det skrivs och delas en hel del om barn och deras tv-spelande,
en hel del vettiga saker och en del i mitt tycke dumheter..
Jag är ingen gamer men tänkte dela med mig av mina tankar och erfarenheter som mamma till två tv-spelande barn!
 
Det skrivs mycket om GTA vilket är ett spel som jag personligen inte gillar,
men det som stör mig lite är att man hängt upp sig på just det spelet finns så många olämpliga spel därute som aldrig nämns.
Har vänner som förbjuder barnen att spela GTA men tillåter att man spelar
Call of Duty, Far Cry, Mortal Kombat, Resident evil...
 
Mortal kombat till exempel är vidrigt, fight scenerna i det spelet får mig att bli illamående,
ryggrader som slits ut, skallar som knäcks..
Varför man förbjuder GTA men låter sin 11 åring spela det är för mig ett mysterium.
Kan det vara så att vi föräldrar har lite dålig koll?
 
Tv-spel är inget jag växte upp med eller i ärlighetens namn är särskilt intresserad av så jag lyssnar lite halvt bara när framförallt sonen berättar om något nytt coolt spel.
När han visar någon trailer så hummar jag ofta och tittar inte så noga dock har jag lärt mig att kolla upp spel innan jag godkänner ett köp!
Det var förra våren som sonen och hans kusin båda önskade sig just Mortal Kombat,
jag och syrran vi litar på våra grabbar så vi var i färd med att inhandla spelet till våra blivande 12 åringar.
ÄR NI FRÅN VETTET!!!??
Har ni sett vad det är för spel? Undrar syrrans äldste son. DET ÄR INTE LÄMPLIGT!
Tackar verkligen för det uppvaknandet och hädanefter är jag noggrann med att kolla upp alla spel.
 
Låt mig ge ett exempel!
Till julklapp önskade sig min son FALLOUT 4 han visade mig denna trailer:
 
https://www.youtube.com/watch?v=GE2BkLqMef4
 
Såg ju inte så farligt ut det där, snygga miljöer och vänskap mellan en hund och en människa berör ju.
Jag köper dock inget spel utan att först ha sett GAMEPLAY alltså en video där någon spelar spelet,
detta rekomenderar jag alla föräldrar att leta upp.
Du får en bra känsla för både kvalitét och våldsgrad, nu skjuts det ju och dödas i de flesta spel men det är stor skillnad på hur och hur mycket blod, inälvor etc.. som visas.
Här ser ni gameplay för Fallot 4..
 
https://www.youtube.com/watch?v=0lWNdcbq3EU
 
Här ser man i och för sig tydligt hur husse och hund samarbetar...
 
 
Jag ser många fördelar med tv-spel,bägge mina barn spelar och de har lärt sig massor av det.
Framförallt problemlösning och engelska.
Men det behövs i vårt hus tydliga regler,
 
+Man spelar endast på helger och lov OM skolarbetet har skötts
+Man får icke ha tv eller spel på sitt rum
+Man får inte använda kamera eller chatta utan att vi gett vår tillåtelse
(Detta för att JAG anser att det är min/vår skyldighet som föräldrar att i den mån vi kan minska risken för att barnens ska möta personer med dolda motiv..)
 
NU ska jag tipsa om några spel som är poppis hos oss!
 
 
Samtliga Lego spel har uppskattats i vårt hem men då vi alla är Marvel fans så blir detta lite extra skoj.
Dessa spel är kluriga, humoristiska, fartfyllda och passar både ung och gammal,
de kan även spela det ihop vilket är ett extra plus ;)
 
https://www.youtube.com/watch?v=chIB86XyfCs
 
I dagarna släpps ett nytt spel LEGO Marvel Avengers så nu är det hög tid att byta in detta!
 
När det gäller min äldste son så blir "barnspel" som LEGO och annat lite långtråkigt,
han klarar ut dem på en snorkvart och även om det är skoj att spela syrran behöver han en utmaning.
Det blir alltså vuxen spel som gäller, sååå svårt att som förälder välja spel nästan alla går ju ut på att döda i någon form..
 
 
ASSASSINS CREED SYNDICATE är spelet som hållt min son sysselsatt under hösten.
Detta är ett action spel som utspelar sig i London under industrailiseringen, min historieälskande son
får här möta både Darwin och Dickens, lösa mordgåtor, utföra hemliga uppdrag åt kända personer från tiden.
Och förstås lönnmörda en och annan,  t.ex räddar man barnarbetare på en fabrik osv..
 
Jag testar alla mina barns spel men detta är det enda som jag faktiskt fastnat lite för kanske för att en av spelets två huvudkaraktärer är tjej.
En smart, stark och framförallt PÅKLÄDD tjej, icke helt vanligt i tv-spels världen!
Det är också ett väldigt vackert spel, jag älskar eran och man får verkligen känslan av det Victorianska London.
När jag spelar ryker dock en och annan oskyldig person med då jag är extremt dålig på att styra med häst och vagn...
 
https://www.youtube.com/watch?v=TLG_q54eowY
 
JA spelet är ibland våldsamt men det är något vi pratar mycket med barnen om!.
 
 
TEARAWAY UNFOLDED är ett riktigt bra spel från skaparna av Little big planet,
man hjälper den modiga budbäraren Atoi i en magisk värld av papper.
Du måste vara uppmärksam och klurig för att klara av detta spel, har försökt många gånger att ta mig vidare från andra "banan" men tydligen är jag inte klurig nog.. ;)
 
https://www.youtube.com/watch?v=_DlvZPKGDqQ
 
Spelet passar både min son och dotter (13 & 11) men dottern är den som främst spelar.
Du måste sprida ljus i en mörk värld vilket jag tycker är en fin tanke + att du kan själv skapa din figurs utseende alltid skoj!
 
I år ser vi som familj fram emot två spel releaser:
UNRAVEL
https://www.youtube.com/watch?v=i6a7T3H28TY

Här får ni möta Yarny, en filur som är gjord av en enda lång garntråd som börjar nystas upp bakom honom när han ger sig ut på en häpnadsväckande resa för att koppla ihop minnena av sin förlorade familj.

Använd Yarnys tråd för att lifta med flygande drakar, svinga dig över raviner eller ta dig till svåråtkomliga ställen, men var beredd på att faror kan lura runt varje hörn när man är så liten. Yarny måste ta sig förbi vilda fåglar, aggressiva gnagare och oförsiktiga bilar för att överleva i det här lilla äventyret med stort hjärta.

DREAMS
https://www.youtube.com/watch?v=4j8Wp-sx5K0
 
Från skaparna av Little big planet och Tearaway en magisk värld där du själv skapar innehållet
ser verkligen fram emot det!!
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: