Min son ska bli en man

Internationella kvinnodagen är för mig inget jag firar, det är en påminnelse om att vi fortfarande lever i ett samhälle där vi inte är jämlika.
 
Nu skulle jag kunna skriva ett långt inlägg om hur jag ska stärka min dotter och förbereda henne på vad som tyvärr väntar henne i framtiden, eller framtiden det händer redan nu.
Små pojkar använder ord som hora, fitta,
de betygsätter tjejernas kroppar,
fotar tjejers bröst och rumpor sprider dessa foton med nervärderande kommentarer till och så skickar de foton på sina små kön..
Ett idiotiskt beteende som tyvärr många män behåller livet ut, har en del foton som bevis på det..
 
Men jag vill tala om min son.
Hur jag uppfostrar honom, vad jag vill lära honom, vad jag kan ge honom.
För jag tror (lite naivt kanske) att det bästa sättet att få min dotter att växa upp i en värld där hon slipper bli kladdad på, eller bli klappad på huvudet och kallad lilla gumman när hon gör sin röst hörd är att uppfostra min son till en man som ser henne som en jämlike.
Inte någon han ska skydda, ta hand om, utan en jämlike!
 
(killarna på bilden har inget med texten att göra)
 
"Grabbarna såg mig oftast som en i gänget men deras jargong om tjejer de satt på och ville sätta på eller inte alls ville sätta på var extremt jobbig. I verkstaden och omklädnings rummet fanns bilder på nakna tjejer, mycket lesbisk porr.. Det gjorde mig extremt illa till mods.
Sa jag något så fick jag bara höra att jag inte skulle vara en sådan fitta!"
 
Detta skrev en läsare till mig för något år sedan ang självkänsla.
Hon gick en "grabb linje" Fordon på gymnasiet.
 
Min son lär sig att man ALDRIG talar nedlåtande om någon, att man ALLTID ska ha respekt för andra och att det är intresse och möjligen talang som avgör vad du vill och kan bli INTE kön!
Att sitta tyst när någon annan skämtar om hur någon ska straffknullas el. dyl är minst lika vidrigt som att säga det i min värld.
 
(killen på bilden har inget med texten att göra)
 
"Jag trodde inte det var sant, det vände sig i magen han hade lagt upp bilden på ................
nu betygsatte tusentals killar (och tjejer för den delen) min kropp!
Deras kommentarer var så vidriga.
Jag polisanmälde men det lades ner, fanns inget de kunde göra..
Äh det var ju bara en bild sa mina vänner, bara en bild.."
 
Från ett samtal med en tjej som ovetandes fotats naken av sin dåvarande pojkvän som lagt upp bilden på en sajt där man betygsatte och på ett vidrigt sätt kritiserade tjejers kroppar.
 
Jag lär min son att ALDRIG fotografera någon utan att denne gett sitt medgivande.
Han lär sig att aldrig dela en bild utan att personen på bilden gett sitt medgivande.
(ex. lägger jag aldrig upp foton på mina barn som de inte godkänt först)
Han lär sig att det ALDRIG är ok att skicka bilder till någon som inte vill ha dem, vare sig det är på en gullig kattunge eller en penis..
Ska man vara ute på sociala medier måste man visa respekt för andra.
 
 
När jag ser på den här bilden i sin helhet ler jag, det är tre killar jag spenderat mycket tid med och de har aldrig betett sig opassande eller kränkande mot mig.
Jag känner mig trygg i deras sällskap och skulle inte bli rädd alls om jag mötte dem en mörk kväll på väg hem från krogen.
Men när jag beskär bilden och det blir tre anonyma killar som jag plötsligt möter en mörk kväll på väg hem från krogen då går pulsen upp, då minns jag den där kvällen jag mötte de där två som inte var snäll..
Den där jäkla kvällen då det inte gick bra..
 
Det lär jag min son.
Att även om jag mött 30 000 urgulliga, fina, stöttande, jämlika, smarta killar en mörk kväll på väg hem från krogen så är det de där två jag har i huvudet.
Jag vill inte att han ska känna sig kränkt när jag ser på honom med skräck eller viker av vägen för att slippa möta honom, jag vill att han ska förstå att jag bara är osäker på om han är en av de där två..
Att jag inte vågar chansa..
 
Jag vet inte hur han ska bete sig för att ett möte en mörk kväll inte ska bli så obehagligt, le kanske, hälsa..
Viktigast är nog att han ingriper eller tillkallar hjälp om han ser någon som far illa,
och att han förstår att ett NEJ alltid är ett NEJ.
Att man alltid ska få ett JA!
 
 
Min son ska bli en man och det är upp till mig att se till att han blir
en stark, klok, varm och omtänksam man.
Som visar respekt och vågar stå upp för allas rätt att få vara den de är oavsett kön, sexuell läggning, religion eller hudfärg.'
 
Jag avskyr när dåligt beteende bortförklaras med strofer som "du vet hur pojkar är",
könet ger dig inte rätt att bete dig illa det lär jag min son!
 
Min son gör mig stolt,
han är en intelligent, omtänksam, stark och fin kille!
Brukar tjuvlyssna på honom och hans bäste vän när de pratar och de två killarna ger en verkligen hopp,
de visar respekt, de är artiga, vältaliga, skriver aldrig nedlåtande om någon på sociala medier inte ens de som de ogillar, de är uppmuntrande och stöttande och de ser sig definitivt inte som bättre än sina systrar!
 
Långt inlägg om ett svårt ämne som alla tycker olika om men det här är min åsikt,
jag vägrar tro att jag fostrar en man som kommer kränka, våldta eller utöva våld mot kvinnor i framtiden.
Jag uppfostrar mina barn på samma sätt och vi diskuterar livligt allt mellan himmel och jord här hemma,
idag tog dottern upp det orättvisa i att en pojke kan gå med bar överkropp utan att någon reagerar men om hon gör det är hon naken..
Det blir till ännu en evighets disskussion då det är svårt att hitta en lösning,
visst kan hon slänga av sig tröjan men vågar hon och vad skulle hända?
 
Här fortsätter vi fundera medan vi spelar tv-spel och umgås.
 
 


Kommentarer
Postat av: Moa

Jättebra skrivet!

Svar: Tack :)
Nostalgifotografen

2016-03-09 @ 05:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: