Frågor och svar jultema!

Som ni märkt har bloggen varit mer eller mindre vilande under hösten, detta pga att jag helt enkelt inte haft tid att sitta ner och skriva mycket spännande arbeten och projekt har jag istället ägnat mig åt.
Kommer berätta mer under nästa år om det :)
 
Nu svämmade min mejl nästan över av frågor som jag inte hunnit svara på så det känns som om det är dags att ta en Frågor och svar omgång!
 
1. HJÄLP jag ska gå på julfest med jobbet och behöver en fin klänning såg på insta att du köpt en superfin! Vart hittade du den och finns den i strl 52?
Tack, jag är jätte nöjd med min klänning trodde inte beige var en färg för mig men det var det!
Jag köpte den på https://jetsettrend.se ett ställe jag varmt rekomenderar för alla men kanske särskilt till oss som drar lite större storlekar, här finns massor!
Hade kontakt med företaget nyligen och de lovade att ännu mer plussize klänningar är på väg in!
Det som är så bra här är 1. att du inte behöver betala en massa mer för att du har en större strl och 2 att du lätt kan hitta din strl genom måttanvisningarna vid varje klänning.
TÄNK på att de flesta av dessa klänningar har vida kjolar så gå på byst och midjemått, ta inte en strl större för att du har en stor rumpa eller vida lår då kommer klänningen inte sitta bra!
Bli inte heller förskräckt av storlekarna, XXL motsvarar en str 48!
 
2. Kan jag ha rött?
Här var det ett foto bifogat skall tilläggas.
JA det kan du absolut men om man vill som du beskriver undvika att försvinna i klänningen så skulle jag föreslå att du går all in! Du har valt en läcker Rockabilly klänning med vacker urringning och massa härlig vidd i kjolen, matcha klänningen med en håruppsättning och makeup i samma stil!
Du behöver inte bryta ryggen av dig för att få till något passande, sätt upp luggen med lite volym, en hög hästsvans med lite lockar nertill. Mascara, eyeliner och ett rött läppstift räcker långt tycker jag!
 
3. Jag vill ha en vintage julfest! TIPS!!
Du har tur, då tiden inte räckt till i år för mitt lucia projekt så har jag helt enkelt valt att skjuta fram det ett år SÅ varje dag hela december kommer jag i min julkalender ge tips på
DUKNING
 
BAK
 
PYSSEL; PYNT; LEKAR OCH MYCKET MER!!
startar 1 dec här och på instagram!!
 
4. Varför är inte julkonserten i Gnarp?
Som vanligt anordnar jag en konsert till förmån för Musikhjälpen, denna gång i samarbete med Mia Rydell (Kulturdådet) vi bjöd in hela Nordanstig att delta och snabbare än blixten hade vi fyllt artistlistan!
SÅ kul!
Mindre kul är de otaliga frågorna om varför jag sviker Gnarp,
jag sviker inte Gnarp, vi ligger också i kommunen Nordanstig och mer än hälften av de som deltar är från Gnarp. Anledningen att vi är på Bergsjögården är att det 1 har en ljusramp som behövs för att sätta det makalösa ljus som vi får äran att ha och 2 att det är den uppvärmda lokal som tar flest sittande just nu!
ALLTSÅ GER FLEST CHANS ATT SE SHOWEN och GER MER PENGAR TILL MUSIKHJÄLPEN!
 
5. Och vad tjänar du på Musikhjälpen då?
Inget!
Jag gör detta för att jag ÄLSKAR musik, välgörenhet och när människor kommer samman!
Det ger mig energi att leva på ett helt år!
 
6. Jag behöver ett par högklackade skor till nyår :( vet du vart man hittar några som passar tjocka fötter?
Nej du där går jag bet, har under hela mitt liv sökt efter en sko som passar mina korta men ack så breda fötter! Jag har helt enkelt lagt ner högklackat och kör på basketkängor eller kängor till mina klänningar.
Det är kanske inte så korrekt men JAG kan dansa och röra mig under kvällen, slipper sitta i ett hörn med värkande fötter.
Jag har skor med paljetter, blommor, självlysande skosnören.. alla möjliga färger för att på så sätt få lite flärd ;)
Hittar du ett ställe med skor som går på TIPSA mig i så fall!
 
7. Fick tipset att ha en body som håller in under klänningen men det gick åt pipsvängen när jag skulle på toa.. Hur gör du?
Haha been there done that!
Att elegant knäppa upp en body i grenen "som är så smidigt" när man är lite större än genomsnittet och har en finklänning på sig, kanske strumpbyxor.. instängd på en trång liten toa ÄR EN MARDRÖM!
Och lyckas men knäppa upp så ska den ju knäppas igen FASA!!
Hur många gånger har man inte svettig som en gris desperat försökt hitta den andra delaen som åkt upp på ryggen ??
Nej FY!
Problemet med min kropp är att den är så mjuk annars hade jag valt alternativet byxgördel plus linne som håller in, nu blir det tyvärr en ofördelaktig kant mellan dessa plagg där det som trycks upp möter det som tryckts ned helt enkelt.
Så jag använder oftast en body med ben som går upp till bysten, har alltså min vanliga behå, det som är så bra med denna är att den har axelband som hjälper den att hållas uppe.
Har jag inget super tight på mig så är det betydligt enklare att ta av jackan, koftan och snirkla mig ur axelbanden än att försöka knäppa grenen på en body..
I och med att det är ben på den slipper du riskera att body glider in där man inte vill ;)
Annars använder jag en underklänning MEN då jag har en bred rumpa så brukar klänningen få liv under kvällen och sakta glida upp särskilt om jag har strumpbyxor..
 
8. Ska på nyårs fest med vintage tema vad passar mig? Är 170 cm, har strl 34/36 och a kupa ingen pinuppa :(
Inte behöver man har stor byst för att klä sig vintage!
Tvärtom, det finns massa härliga stilar som du passar till,
20 talets raka klänningar med djupa urringningar omöjligt för mig men så snyggt på dig!
40 talets kantiga aftonklänningar eller 60 talets alla "twiggy" klänningar!!
Jag känner spontant (har sett foto på personen) att du ska satsa på en 20 tals look,
det passar dig, din frisyr och framför allt nyår!
Att hitta 20 tals plagg kan vara lite trixigt då de är väldigt eftertraktade men studera färgerna, formerna och ge dig ut på jakt! För mode går igen så jag lovar att du kommer hitta något som känns och ser ut som 20 tal även om det råkar var sytt på 70 talet ;)
 
9. Hur gjorde du dina panik lockar, hittar inte igen det..
Haha mina panik lockar är super enkla,
OM du behöver lockar i håret men har inte locktången med dig SÅ kan man fixa det ändå!
Du tar små testar av ditt hår som du vrider och sedan rullar ihop till en liten knöl på huvudet och så sätter du fast den med en hårnål.
Gör så hela huvudet, sedan fuktar du håret och låter det torka, har du bråttom kan du använda en hårtork.
Spreja knölarna innan du försiktigt släpper ut dem :)
 
Samma teknik kan du använda om du vill få lockar som håller länge, gör din lock på locktången men istället för att släppa ut dem fånga locken och fäst den som en liten rundel på huvudet med en hårnål, låt de sitta tills håret har kallnat, sprejar du innan du släpper ut dem så håller lockarna hela kvällen!
 
10. Vart hittar man billiga och bra strumpbyxor när man har långa ben och stor stjärt?
Jag köper mina på HM deras +size strumpbyxor är hyfsat billiga och håller faktiskt för flera tvättar.
De är de enda som jag hittat som sitter uppe och jag slipper häng i grenen, behöver inte ta en storlek större för rumpan utan de funkar i min vanliga strl!
 
 
Det var alla frågor jag hann med idag, ni som hoppats på svar på mina ... sugar egenskaper får vänta, för evigt förmodligen!
Ha en underbar söndag, tänk snart 1. advent!!
Och bor du i Nordanstig?
KÖP BILJETT till Himlen hänger stjärnsvart den 17/12 kl. 19 på Bergsjögården!
Ni beställer via min hemsida www.tagfoto.se
kika gärna in på vårt evenemang på fb:
https://www.facebook.com/events/1822361784714524/
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: